Winkelwagen
Totaal:
•
Een van de dingen die baby’s het meeste nodig hebben, zijn luiers. Wanneer je voor wegwerpluiers kiest, dan heb je tijdens het eerste jaar ruwweg gerekend zo’n 2555 luiers nodig. Zeker de eerste maanden zal je veel luiers in een dag verversen. We delen hier enkele tips zodat je kan uitzoeken welk merk je wil pro m jkiuojjberen en je op een slimme manier geld kan besparen.
Een exact antwoord is moeilijk te geven, want elke baby is anders. Algemeen genomen ververs je een pasgeboren baby telkens na een voeding, wat gemiddeld tussen de 8 à 12 keer per dag is. In de eerste week na de geboorte kom je al snel op gemiddeld 70 luiers uit. Na de eerste maand zal je gemiddeld een 300-tal luiers verschoond hebben.
Hoe ouder je kindje wordt, hoe minder luiers je nodig hebt. Hier heb je een overzicht dat een leidraad kan vormen om te bepalen hoeveel luiers jullie in huis halen.
Zoals je merkt, overlappen de maten van de luiers enigszins. Daarom is het belangrijk dat je de maat goed afstemt op het gewicht van je baby en niet op de leeftijd. Dit blijft de beste indicator om de maat van de luier te kiezen voor je baby.
De meeste ouders kopen massaal luiers in maat 1 aan. Maar aangezien baby’s in de eerste maand ontzettend groeien, raden we dit niet aan. Een grote baby die bij zijn geboorte 4 kg weegt, zal snel uit maat 1 gegroeid zijn. Sla niet meer dan een maandbox in van maat 1 (een maandbox bevat 180 luiers). Op deze manier voorkom je dat je met een voorraad luiers achterblijft die te klein zijn voor je kindje.
De prijs van de luiers evolueert ook mee met de grootte. Hoe kleiner de maat, hoe lager de prijs. Maar aangezien je van maat 1 meer luiers nodig hebt dan van maat 4, is het best dat je ook de kosten evalueert over een langere periode.
Een van de makkelijkste manieren om de prijs van je luiers te drukken, is om deze aan te kopen wanneer er acties zijn. Zo kan je al gauw luiers aankopen aan 20% en 25% korting en slim een voorraad aanleggen. Deze acties vind je zowel voor A-merken als huismerken, in de winkels (tijdelijke acties) en ook online.
Zoals je al gemerkt hebt, is het aanbod van luiers op dit moment groot. Je hebt verschillende A- en huismerken op de markt, die je tegenwoordig in bijna elke supermarkt of online kan vinden.
Het is moeilijk om te zeggen welk merk het beste zal zijn voor je baby totdat je ze gebruikt. Daarom raden we aan om verschillende merken uit te proberen, in kleine hoeveelheden. Het zou jammer zijn om een maandbox van een bepaald merk te kopen, als je baby hier uitslag van krijgt of als de luiers lekken.
In verschillende babypakketten en winkels kan je staaltjes krijgen van luiers in verschillende merken. Dit is een zeer laagdrempelige manier om verschillende merken te proberen. Hier vind je meer info over hoe en waar deze pakketten aan te vragen.
De keuze voor jouw merk van voorkeur hangt een beetje af van je voorkeur (milieuvriendelijk of niet), van je budget en van de bouw van je baby. Hier zijn enkele aanbevelingen van de populairste merken die door ouders gekozen worden.
Binnen het merk Pampers heb je twee keuzes: Premium Protection en Harmonie. Pampers premium protection is de populairste luier, maar beide modellen zijn met iets andere prioriteiten ontworpen. Premium Protection wordt gekozen voor ouders die maximale absorptie en comfort zoeken, terwijl Harmonie meestal gekozen wordt door milieubewuste ouders. Hier vind je een overzicht:
Belangrijkste voordelen:
Overwegingen:
Belangrijkste voordelen:
Overwegingen:
Huggies extra care zijn ontworpen voor pasgeboren baby’s, met het oog op de gevoelige huid. Huggies zijn - net zoals Pampers - de toppers onder de luiermerken.
Belangrijkste voordelen:
Overwegingen:
De luiers van huismerken hebben de laatste jaren aan populariteit gewonnen bij ouders. Niet alleen door hun zachtere impact op je portemonnee, maar ook door hun groeiende kwaliteit. We merken wel dat gebruikers hiervan ofwel zeer tevreden zijn ofwel zeer ontevreden. Bij sommige baby's zijn deze luiers perfect, bij anderen lekken ze de hele tijd. Ontdek hier een overzicht van de meest gebruikte huismerken van luiers, in volgorde van populariteit.
Ouders die al winkelen bij Lidl, zijn over het algemeen enthousiast over de luiers van Lupilu. Deze luiers zijn bovendien de goedkoopste op de markt.
Belangrijkste overwegingen:
Overwegingen:
Een tweede populair huismerk zijn de luiers van Mamia van Aldi. Ouders die bij Aldi winkelen, proberen deze graag uit. Ze worden gezien als een betaalbaar en betrouwbaar alternatief voor de A-merken.
Belangrijkste voordelen:
Overwegingen:
Net als de vorige twee huismerken, worden ook de luiers van Boni als een betaalbaar en betrouwbaar alternatief gezien voor de A-merken. Vooral ouders die al bij Colruyt winkelen, kiezen voor deze luiers.
Belangrijkste voordelen:
Overwegingen:
Als laatste in het rijtje sluiten de luiers van Kruidvat. Hoewel deze iets duurder zijn dan de andere huismerken, zijn deze nog steeds betaalbaar. Volgens de Consumentenbond (van Nederland) zijn de luiers van Kruidvat “de beste koop”.
Belangrijkste voordelen:
Overwegingen:
Deze wegwerpluiers zijn gemaakt van ecologische materialen. Daarom zijn ze beter voor het milieu, duurzamer en beter voor de billen van je baby. Ze bevatten minder chemische stoffen, geen parfums, lotions of formaldehyde, waardoor je baby minder kans heeft om een allergische reactie te krijgen. Voor ouders van wie de baby irritatie ontwikkelt bij de gewone merken, zijn ecologische luiers een goed alternatief.
De grondstoffen van ecologische wegwerpluiers zijn waar mogelijk biologisch afbreekbaar. Toch betekent dit niet dat je deze luiers zomaar bij het GFT-afval mag gooien. Om geen verwarring te creëren, heeft de Vlaamse overheid in 2019 beslist dat alle wegwerpluiers bij het restafval horen.
Hier heb je een overzicht van de populairste merken, in volgorde van populariteit: